Volledig klantbeeld creëren

All in 1 beauty is een keten van luxe beauty salons en biedt gezichtsbehandelingen, acrylnagels, hair styling, manicures, pedicures en schoonheidsproducten aan. Ondanks een stabiele klantenbasis wilde het bedrijf meer klantloyaliteit genereren, omzet per klant verhogen en hun concurrentiepositie verbeteren.

Volledig klantbeeld creëren

All in 1 beauty is een keten van luxe beauty salons en biedt gezichtsbehandelingen, acrylnagels, hair styling, manicures, pedicures en schoonheidsproducten aan. Ondanks een stabiele klantenbasis wilde het bedrijf meer klantloyaliteit genereren, omzet per klant verhogen en hun concurrentiepositie verbeteren.

Uitdaging

  • Verspreide klantdata: klantgegevens stonden verspreid over verschillende systemen (reserveringen, klantfeedback en verkooptransacties), waardoor een volledig klantbeeld ontbrak.

  • Ineffectieve promoties: generieke aanbiedingen spraken klanten niet aan en leverden beperkte resultaten op.
  • Onbenutte cross-selling: medewerkers benutten kansen voor aanvullende behandelingen en productverkoop onvoldoende.

Plan van aanpak

  • Klantprofielen creëren: ontsluiten van data uit reserveringssystemen, verkoophistorie en klantfeedbacksysteem om uitgebreide klantprofielen te bouwen. Klanten werden gesegmenteerd op basis van gedrag (o.a. bezoekfrequentie) en voorkeuren (behandelingen en productkeuzes).

  • Forecasting klantgedrag: inzichtelijk maken welke klanten het meest waarschijnlijk terug zouden komen én welke diensten of producten klanten waarschijnlijk zouden willen proberen.

Data training & resultaat

  • Data training: medewerkers zijn getraind om data te gebruiken tijdens klantgesprekken. Voor klanten met hoge uitgaven werd bijvoorbeeld een VIP-abonnement met privileges geïntroduceerd. Klanten die zelden producten kochten, kregen een exclusieve aanbieding voor een starterspakket.
  • Resultaat: het volledige klantbeeld leidt tot meer productaankopen en aanvullende behandelingen. Klanten komen vaker terug dankzij persoonlijke aanbiedingen en het nieuwe VIP-programma.

Uitdaging

  • Verspreide klantdata: klantgegevens stonden verspreid over verschillende systemen (reserveringen, klantfeedback en verkooptransacties), waardoor een volledig klantbeeld ontbrak.

  • Ineffectieve promoties: generieke aanbiedingen spraken klanten niet aan en leverden beperkte resultaten op.
  • Onbenutte cross-selling: medewerkers benutten kansen voor aanvullende behandelingen en productverkoop onvoldoende.

Plan van aanpak

  • Klantprofielen creëren: ontsluiten van data uit reserveringssystemen, verkoophistorie en klantfeedbacksysteem om uitgebreide klantprofielen te bouwen. Klanten werden gesegmenteerd op basis van gedrag (o.a. bezoekfrequentie) en voorkeuren (behandelingen en productkeuzes).

  • Forecasting klantgedrag: inzichtelijk maken welke klanten het meest waarschijnlijk terug zouden komen én welke diensten of producten klanten waarschijnlijk zouden willen proberen.

Data training & resultaat

  • Data training: medewerkers zijn getraind om data te gebruiken tijdens klantgesprekken. Voor klanten met hoge uitgaven werd bijvoorbeeld een VIP-abonnement met privileges geïntroduceerd. Klanten die zelden producten kochten, kregen een exclusieve aanbieding voor een starterspakket.
  • Resultaat: het volledige klantbeeld leidt tot meer productaankopen en aanvullende behandelingen. Klanten komen vaker terug dankzij persoonlijke aanbiedingen en het nieuwe VIP-programma.

Ook het maximale uit jouw data halen? 085 – 333 2280

Ook het maximale uit jouw data halen?
085 – 333 2280